21 april 2021

BMW iX3

Door Ewoud Hallebeek

BMW loopt bepaald niet voorop als het gaat om elektrificering van haar modellenportfolio. De Duitsers zullen het zelf nooit toegeven, maar feit is dat zo’n beetje alle andere fabrikanten eerder de nieuwe werkelijkheid onderkenden. Met de iX3 hoopt BMW alsnog aansluiting te vinden.

Niet dat BMW geen ervaring heeft met EV’s. De i3 dateert notabene al uit 2013, terwijl de i8 inmiddels ook alweer zeven jaar oud is. Meer recent is de Mini Electric, maar dat is feitelijk een gewone Mini, voorzien van de elektrische aandrijflijn van eerdergenoemde i3. En dat is nu precies de achterstand waar BMW tegenaan hikt: in tegenstelling tot veel concurrenten is er is (nog) geen elektrisch platform beschikbaar, waardoor het Beierse merk is veroordeeld tot het ‘ombouwen’ van bestaande modellen. BMW zou BMW niet zijn als daar niet een sterk staaltje omdenken bij uit de kast werd getrokken. Volgens de Beiers valt u voor een bepaalde auto, maar ervaart u beknotting in uw keuze vanwege de beperkte aandrijfvormen. Het is immers altijd óf óf. Omdat BMW daarin meevoelt, biedt het daarom haar modellen aan met alle opties: benzine, diesel, plug-in-hybride én – jawel – volledig elektrisch. The power of choice, aldus de ronkende nieuwe slogan. Goed gevonden.

De iX3 is daar de eerste vrucht van: gewoon een achterwiel aangedreven X3, zoals die sinds 2017 op de markt is, maar dan elektrisch. In april 2018 toonde BMW de conceptversie ervan, eind vorig jaar maakte de in het Chinese Shenyang gefabriceerde auto zijn publieksdebuut. Hij heet een mid-size SUV te zijn, precies tussen de X1 en de X5 in, maar maak niet de vergissing te denken dat dat staat voor bescheiden afmetingen. Met een lengte van ruim 4,7 meter is de iX3 maar liefst 10 cm langer dan de eerste generatie X5. In die hoedanigheid moet hij tegenwicht bieden aan de Mercedes-Benz EQC, de Audi e-Tron, de Jaguar i-Pace en de volledig elektrische uitvoering van de Porsche Macan, die binnenkort zijn opwachting maakt. Tesla heeft vooralsnog, totdat eind dit jaar de Model Y arriveert, niets in de melk te brokkelen, aangezien de geherpositioneerde Model X vele tienduizenden euro’s duurder is. Hoeft het niet per se een SUV te zijn, weet dan dat u voor hetzelfde geld ook een Polestar 2 of Tesla Model 3 op de oprit zet.

Het 80 kWh lithium-ion accupakket is in de vloer weggewerkt en voedt de tussen de achterwielen gemonteerde 286 pk-sterke (400 Nm) elektromotor. Die configuratie snoept ten opzichte van een ‘fossiele’ X3 veertig liter van de bagageruimte af, maar de resterende 510 liter zijn nog altijd ruimschoots toereikend voor een gemiddelde vakantie-uitrusting. De prestaties zijn wat je in deze prijsklasse mag verwachten: 0-100 km/u in 6,8 seconden (vergelijkbaar met de X3 xDrive30i) en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. De theoretische actieradius (volgens de WLTP-norm) bedraagt 460 km, waar in de praktijk zo’n 400 km van overblijft. Netjes, want bepaald niet alle concurrenten weten dat te evenaren. Aan een snellader is de accu in 34 minuten weer voor 80% vol, volledig opladen aan een publieke laadpaal (of aan een wallbox bij u thuis of op kantoor) neemt een kleine 8 uur in beslag.

BMW’s marketingstrategie (‘power of choice’) dicteert ook dat de iX3 in zijn verschijningsvorm niet of nauwelijks afwijkt van een ‘gewone’ X3. Alleen de dichte grille, de afwijkende wielen, het ontbreken van een uitlaat en wat blauwe accenten hier en daar tonen dat u ‘groen’ onderweg bent. En ook het (ruime) interieur is krek eender als in welke X3 dan ook, de bescheiden blauwe details daargelaten. Waar helemaal niks mis mee is, al was het maar omdat de afwerking, de gebruikte materialen en de zitpositie ‘typisch BMW’ zijn. Noblesse oblige.

De rij-ervaring is van hetzelfde hoge niveau. De iX3 rijdt als elke andere X3. Hij is comfortabel en stil, en lijkt als uit steen gehouwen. De stuurinrichting mag dan enigszins afstandelijk aanvoelen, maar de auto laat zich – mede dankzij de achterwielaandrijving, de fijne gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt – graag verleiden tot een dynamische rijstijl. Het weggedrag is voorspelbaar veilig, zoals je van een moderne BMW mag verwachten. Het adaptieve onderstel maskeert het extra gewicht (accupakket met appendages leggen zo’n 500 kg in de schaal) voorbeeldig. Ultra sportief is het allemaal niet, de explosiviteit die sommige EV’s zo kenmerkt, ontbreekt volledig, maar de doorwrochtheid van de auto maakt veel, zo niet alles goed.

De iX3 is leverbaar in twee uitvoeringen. Instapper Executive kost € 67.500, topmodel High Executive is 6 mille duurder. Maar ook in die eerste hoeft u niet op een houtje te bijten, want de standaarduitrusting is tamelijk royaal: 19-inch lichtmetaal, panoramadak, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, WiFi hotspot, elektrische buitenspiegels, parkeersensoren, gescheiden climate control, camera’s rondom, led-koplampen en een uitgebreid pallet aan rij-assistenten en veiligheidssystemen.

En daarmee zijn we weer terug bij ‘the power of choice’ – een slogan die bij nader inzien helemaal niet zo vergezocht blijkt te zijn. Niet iedereen wil ‘uit principe’ een EV. Wat nu als u gewoon op zoek bent naar de ultieme X3, de uitvoering die u op de langere termijn, op verschillende niveaus, de meeste voldoening gaat geven? Grote kans dat u dan uitkomt bij de iX3.

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)