5 juli 2020

Volvo V90

Door Ewoud Hallebeek

Wie Volvo zegt, zegt stationwagen. Pragmatisch tot op het bot, geen poespas. Eenvoud als kenmerk van het ware, Ikea op wielen. Maar sinds de introductie van de nieuwe V40, in 2012, waait er in Zweden een andere wind. Vorm volgt niet langer functie, design is het nieuwe praktisch. De bloedstollend mooie V90 laat zien waar die visie toe leidt.

In ieder geval niet tot meer bagageruimte. De V90 volgt de V70 op en is 12 cm langer dan zijn voorganger, met een niet minder dan 13 cm langere wielbasis. Met die wetenschap in het achterhoofd verwacht je een zee van ruimte achter de achterbank, maar die meet slechts 560 liter. Een rechtstreeks gevolg van de schuine achterklep (typisch ‘life style-combi’) en genoeg voor een modale vakantie-uitrusting, maar het is wel 15 liter minder dan de V70. Toegegeven, als u de achterbank (elektrisch!) neerklapt, heeft u 1.526 liter tot uw beschikking, maar daar stelde de V70 een genereuze 1.600 liter tegenover. Of om het anders te formuleren: de V90 heeft de kleinste bagageruimte in zijn klasse (denk BMW 5 Touring en Audi A6 Avant) en dat is best een bijzondere vaststelling bij een Volvo.

Daar staat tegenover dat de concurrentie zelfs niet bij benadering kan tippen aan de schoonheid van deze 5 meter lange Zweed. Wat ons betreft gaat de V90 de boeken in als de mooiste auto van het jaar. En velen met ons, als we afgaan op het aantal bewonderende blikken, opgestoken duimen en de keren dat we bij het in- of uitstappen werden aangesproken door voorbijgangers. Een Scandinavische vrachtwagenchauffeur werd zelfs enigszins emotioneel toen wij hem uitnodigden plaats te nemen achter het stuurwiel.

Wij reden de instap-benzineversie (de T5 Geartronic met 254 pk) in luxe Inscription-uitvoering. Vanzelfsprekend (want persauto) was onze V90 uitgerust met alle denkbare extra’s, waarvan het merendeel het leven aan boord ontegenzeggelijk veraangenaamt, maar waarmee je prima zonder kunt (wij nemen tenminste aan dat u er geen oog minder om dicht doet als de drempel van de kofferbak niet verlicht is). Desondanks is er een aantal must-haves te benoemen: 21-inch lichtmetalen wielen (€ 3.295), het exterieur stylingpakket (€ 1.545), het glazen schuif/kanteldak van welhaast Bijbelse afmetingen (€ 1.750) en last but not least het formidabele Bowers & Wilkins audiosysteem (€ 3.650). Inclusief het Inscription-pakket (€ 6.000) zit u dan op ruim 16K aan opties, maar dan heeft u voorwaar ook niets meer te wensen. Nu ja, wellicht wat extra vermogen, maar dat is muggenzifterij. Tenzij u, om wat voor reden dan ook, uit principe opteert voor vierwielaandrijving, in welk geval u automatisch uitkomt bij de 320 pk sterke T6. Wat u ook kiest (benzine of diesel), in alle gevallen krijgt u een tweeliter viercilinder met turbo. Het is maar dat u het weet.

De V90 staat op hetzelfde platform als de XC90 en deelt veel techniek met die forse SUV. De standaarduitrusting komt grotendeels overeen en het interieur is zelfs identiek. Geen wonder dat de rijbeleving zo goed als hetzelfde is. De V90 helt op hoge snelheid minder over en is iets minder zijwindgevoelig, zoals je mag verwachten van een lagere auto, maar in de dagelijkse praktijk zijn de verschillen verwaarloosbaar klein. Volvo’s hebben nooit bekend gestaan om hun dynamische rij-eigenschappen (de R- en Polestar-uitvoeringen daargelaten) en de V90 vormt daarop geen uitzondering. Bang voor een onverwacht assertief aangesneden bocht hoeft u niet te zijn en ook met de ‘simpele’ T5 valt voldoende snelheid te maken (0-100 km/u in 7 seconden, topsnelheid 230 km/u), maar sportiviteit hoeft u niet te verwachten. De core business van de V90 is de inzittenden zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B te vervoeren. En daar valt weinig op af te dingen.

Net als de XC90 beschikt de V90 over de modernste veiligheidsvoorzieningen (noblesse oblige), maar Volvo heeft voor laatstgenoemde twee extra ijzers in het vuur gelegd: Pilot Assist (semi-autonoom rijden – jazeker, ook de nuchtere Zweden doen mee aan de hype) en Animal Detection, dat overstekend groot wild detecteert. Overigens, mocht u de XC90 te hoog vinden en de V90 juist weer wat te laag: de recent verschenen V90 Cross Country helpt dat dilemma doeltreffend uit de wereld.

Met de V90 steekt Volvo overtuigend de gevestigde orde naar de kroon. De auto doet in geen enkel opzicht onder voor welk premiummerk dan ook en is drie- tot vierduizend euro goedkoper dan zijn directe concurrenten. Voeg daarbij zijn adembenemende uiterlijk en het moge duidelijk zijn waar onze voorkeur naar uitgaat.

De Volvo V90 is verkrijgbaar vanaf € 48.480. Leasen is mogelijk vanaf € 739 per maand.

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)