Hyundai Ioniq 5
Een Hyundai koop of lease je over het algemeen op grond van rationele overwegingen: je wordt er niet warm of koud van, maar de value for money is nu eenmaal te groot om te negeren. De Ioniq 5 is de eerste Hyundai die je ook daadwerkelijk wilt.
Als op de verjaardag van zwager Marcel of tijdens de derde helft op de sportvereniging het onderwerp ‘auto’s’ wordt aangesneden, zal de gemiddelde Hyundai-rijder niet als eerste het woord nemen. Waar alle anderen het hebben over prestaties, aansprekend design en prestige, heeft de Hyundist niets anders in te brengen dan betrouwbaarheid, lage kilometerkosten en de prettig lange fabrieksgarantie. De toehoorders zullen deze door en door solide, maar evenzo zielloze argumenten beleefd tot zich nemen, om vervolgens – na enige seconden stilte – te vragen of de spreker nieuwe drankjes wil gaan halen. Kunnen zij door met het gesprek. Aan die schrijnende situatie komt echter nu een einde.
In 1974 betrad een schuchter Hyundai voor het eerst de automarkt. Enige model: de Pony; een door de Italiaanse grootmeester Giorgetto Giugiaro getekende, maar desondanks tamelijk anonieme vijfdeurs hatchback, die de ambities van het piepjonge merk handen en voeten moest geven. De rest is geschiedenis, zoals dat dan heet. Vijfenveertig jaar later, in 2019, toonde het inmiddels tot automobiele grootmacht uitgegroeide Hyundai de ’45 Concept’: een EV waarvan de vormgeving (tot stand gekomen onder de bezielende leiding van de Belg Luc Donckerwolke) een eerbetoon is aan die eerste Pony, maar als u er – connaisseur als u bent – ook trekjes van de eerste generatie Lancia Delta (1979-1994) in herkent, zullen wij u niet tegenspreken. Sinds kort staat de nauwelijks van het studiemodel afwijkende productieversie in de showroom, onder de naam Ioniq 5. Waarbij ‘Ioniq’ Hyundai’s sub-label is voor haar volledig elektrische modellijn (vergelijkbaar met e-Tron van Audi, ID van Volkswagen en EQ van Mercedes, om er maar eens een paar te noemen) en waarbij het oneven getal aangeeft dat we hier te maken hebben met een SUV. De even cijfers (ja, die gaan er komen) zijn gereserveerd voor normale sedans.
En wat een prachtige auto is die ‘5’ geworden; messcherp gelijnd, hypermodern en onconventioneel. Hij heet dus een SUV te zijn, maar wie de foto’s bekijkt, zal zich allicht afvragen waarom – daar staat immers toch gewoon een Golf- en ID.3-concurrent? Totdat je ernaast staat, want dan zie je pas hoe groot de Ioniq 5 in werkelijkheid is. Met een lengte van 4,63 meter en een wielbasis van 3 meter moet de concurrentie dan ook vooral worden gezocht in de hoek van de Audi Q4 e-Tron, de VW ID.4, de Ford Mustang Mach-E en de BMW iX3.
De Ioniq 5 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, alle met een elektronisch begrensde topsnelheid van 185 km/u. De instapper heeft één elektromotor van 170 pk, achterwielaandrijving, een 58 kWh-accupakket en een theoretisch (WLTP) bereik van 384 km. Van 0-100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag. Daarboven staat een in de basis zelfde auto, maar dan voorzien van een 73 kWh accu, 217 pk (0-100 in 7,4 sec) en een WLTP-bereik van 481 km. Het topmodel heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 305 pk (5,2 sec), vierwielaandrijving en een actieradius ‘op papier’ van 460 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 400 km.
Mooie cijfers, maar niet uitzonderlijk in deze (prijs)klasse. Hyundai’s pièce de résistance is echter de laadsnelheid. De Ioniq 5 heeft een laadvermogen van 220 kW (bijna twee keer zo snel als de VW ID.4) en maakt daarmee gehakt van zijn concurrenten. In vijf minuten ‘tank’ je aan de juiste (Ionity-) laadpaal 100 km bereik, in iets meer dan een kwartier is de accu weer voor 80% vol. Ter vergelijking: de Audi Q4 e-Tron en de BMW iX3 zitten dan zo’n beetje op de helft. Als u Marcels verjaardagsvisite de mond wilt snoeren, heeft u hier uw munitie. Waarbij u dan nonchalant kunt laten vallen dat tegen meerprijs het dak van de ‘5’ wordt voorzien van zonnepanelen, waarmee opladen tijdens het rijden niet langer science fiction is, maar gewoon realiteit. Dat die panelen maximaal 1.500 km bereik per jaar (!) opleveren, hoeft u er natuurlijk niet bij te zeggen.
Wij reden de 305-pk sterke versie in ‘Project 45’-uitvoering (een niet meer verkrijgbare introductieversie met letterlijk alle opties gemonteerd) en stonden versteld van de rust, het comfort en – vooral – de binnenruimte. Met dank aan de enorme wielbasis, die zelfs groter is dan die van een Mercedes E-klasse of BMW 5-serie. De bagageruimte is, met 527 liter, toereikend, maar zet geen nieuwe maatstaven. Noem het de prijs van het glorieuze uiterlijk, met sterk aflopende daklijn. Overigens, mocht u ons enthousiasme over het design niet delen (in de week dat wij de Ioniq 5 de onze mochten noemen, troffen wij één dolende ziel die het niet met ons eens was), dan verwijzen wij u graag naar zustermodel Kia EV6 (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern); zelfde techniek, maar een totaal ander uiterlijk.
Het dashboard is fris en modern, met veel lichte kleuren, zachte materialen, twee doorlopende 12,3-inch touch screens en een fraaie afwerking. Op de uitrusting is niets aan te merken en het rijgedrag is gefocust op maximaal comfort. Zet echter de elektronica is de sportstand en de Ioniq 5 laat zich plots van zijn assertiefste kant zien. Dansend van bocht naar bocht (de besturing is heerlijk precies, zij het wat ongevoelig) en negerend dat je met ruim 2 ton gewicht aan het gooien en smijten bent, is het lastig om geen permanente grijns op het gezicht te hebben.
Hyundai heeft grootse plannen. Onlangs kondigden het merk aan de komende jaren 50 miljard euro te zullen investeren in 44 elektrische modellen. Daarmee willen de Koreanen over vier jaar wereldwijd marktleider zijn op het gebied van elektrische voertuigen. Een ambitieus streven. De Ioniq 5 vervult daarbij op overtuigende wijze een voortrekkersrol, binnenkort geflankeerd door de Ioniq 6 (qua uiterlijk gebaseerd op het vorig jaar getoonde studiemodel Prophecy), die de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen moet leggen. Eind 2023 maakt de ‘7’ (een grote SUV) zijn opwachting.
De Hyundai Ioniq 5 is verkrijgbaar vanaf 43.500 euro. Het vierwielaangedreven topmodel kost minimaal 54.500 euro. Kiest u voor alle beschikbare toeters en bellen (lees: de Lounge-uitvoering), dan tikt u de 60K-grens aan. Een hele hoop geld. Voor een Hyundai. Maar u koopt er wel een van de beste, zo niet de beste EV van dit moment aan. Wie had dat gedacht?
(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)