12 juni 2023

Audi Q8 50 e-Tron

Door Ewoud Hallebeek

Vijf jaar na zijn introductie heeft de Audi e-Tron SUV een facelift ondergaan. De vraag is: weet de opgefriste oudgediende zich nog steeds staande te houden in het almaar verder uitdijende EV-landschap?

In 2018 introduceerde Audi met trots haar allereerste volledig elektrische auto. Geheel conform de wensen van de markt was dat een forse SUV, die de naam e-Tron meekreeg. Sindsdien breidden de Duitsers hun EV-portfolio uit met de Q4 en de spectaculaire GT, en voor de nabije toekomst zit er nog veel meer in de pijplijn. Al deze stroommobielen hebben/krijgen, ter onderscheiding van hun fossiele soortgenoten, ‘e-Tron’ achter hun naam. Want dat is nu eenmaal Audi-lingo voor ‘100% elektrisch’. Dat dat bij die eerste SUV op termijn voor verwarring zou gaan zorgen, zag iedereen van mijlenver aankomen, maar in Ingolstadt duurde het tot dit jaar voordat het kwartje viel. De oplossing bleek simpel genoeg: voortaan gaat de moeder aller Audi-EV’s door het leven als Q8 e-Tron.

Waarmee dus duidelijk is dat we hier te maken hebben met de volledig elektrische variant van de Q8. Toch? Eh… Nee. Want de benzine-Q8 is een totaal andere auto. Veel groter ook. De Q8 e-Tron heeft het formaat van een Q5 en is op grond daarvan in de Audi-hiërarchie het vaandel Q8 ten enenmale onwaardig. Alsof een gewone burger ineens in de adelstand wordt verheven. Maar omdat de Q8 e-Tron voorlopig Audi’s grootste elektrische SUV is, mag hij toch deze eretitel dragen.

Audi nam het woord ‘facelift’ vrij letterlijk, want alleen het aangezicht van de SUV werd strakgetrokken: de in 2018 al bedaagde (nep)grille is vervangen door een hypermodern exemplaar, en dat staat hem bijzonder goed – helemaal als u het optionele Zwart Plus-pakket (€ 966) heeft aangevinkt. Voor de rest bleef het uiterlijk ongewijzigd. Nu ja, de traditionele Audi-ringen zijn voortaan in ‘2D’ (je zou ze oneerbiedig stickers kunnen noemen) en omwille van het milieu niet meer verchroomd, en typeplaatjes ontbreken volledig, maar dat mag geen naam hebben.

Het interieur onderging geen enkele verandering. Daar was ook geen reden toe, want het oogde nog altijd fris en eigentijds, terwijl op de bouwkwaliteit niets viel af te dingen. Audi weet immers als geen ander hoe je een excellente werkplek moet creëren. Smallere naden en betere pasvormen zijn nauwelijks denkbaar, het geheel lijkt uit steen gehouwen en de gebruikte materialen zijn op het eerste gezicht voornaam. Op het eerste gezicht, want bij langere beschouwing wordt pijnlijk duidelijk dat Audi niet meer dat merk is waarin je je laaft aan een overdaad aan echt leer en aluminium. Das war einmal. Zijn makers hebben hun uiterste best gedaan het te verbloemen (de nepstiksels bovenop het dashboard spreken wat dat betreft boekdelen), maar feit is dat binnentreden van de Q8 e-Tron gelijk staat aan onderdompeling in een zee van – soms bedroevend goedkoop aanvoelend – plastic. Daar helpen grote hoeveelheden aluminiumkleurige of pianozwarte verf niets aan.

Onderhuids zijn de wijzigingen een stuk ingrijpender dan de uiterst milde facelift doet vermoeden. Noodgedwongen, want de afgelopen vijf jaar is de EV-markt aanzienlijk veranderd. Eénoog is niet langer koning, en dus moesten de Duitsers aan de bak om hun elektrische SUV relevant te houden. Onveranderd zijn de motoraanduidingen: 50 en 55. Maar de 50 herbergt nu de techniek van de ‘oude’ 55. Dat betekent een accupakket van 95 kWh, een vermogen van 340 pk en de sprint van 0 tot 100 km/u in 6 seconden. De 55 heeft een lithium-ion accu van maar liefst 114 kWh en een vermogen van 408 pk (0-100 in 5,6 sec). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u. Vierwielaandrijving en luchtvering zijn standaard.

Minstens zo belangrijk is dat de actieradius meegroeide. Had de 50 voorheen een WLTP-bereik van 300 km, nu noteert datzelfde model een theoretisch bereik van 488 km. De 55 haalt op papier zelfs 578 km, waarmee hij zich zowaar in Tesla-territorium begeeft. De laadsnelheid is eveneens verbeterd en topt nu aan de snellader 170 kWh. Niet opzienbarend (het gros van de concurrenten doorbreekt inmiddels schaterend de 200 kWh-grens), maar een hele verbetering ten opzichte van de enigszins beschamende 120 kWh van het vorige model. Opladen tot 80% duurt een half uur. Het navigatiesysteem neemt laadstops automatisch mee in de routeplanning.

Wij reden de 50 in S Edition-uitvoering en verbaasden ons over het feit dat we de Q8 e-Tron eigenlijk tamelijk bescheiden vonden qua omvang. Vijf jaar geleden vonden we hem nog groot, maar times they are a changing en met de almaar groeiende omvang van hedendaagse SUV’s, projecteert deze oudgediende zich anno 2023 ineens op het netvlies als het toonbeeld van terughoudendheid. Totdat je hem parkeert, natuurlijk, want uiteindelijk is hij net zo lang als een Audi A6 en dat kun je met geen mogelijkheid een kleine jongen noemen.

Zijn lage daklijn suggereert sportiviteit, maar die eigenschap is hem volkomen vreemd. Met 340 pk en 664 Nm onder je rechtervoet delf je bij het stoplicht zelden het onderspit, maar de explosiviteit die zoveel elektrische auto’s kenmerkt, ontbreekt. Dat heeft deels te maken met zijn gewicht (bijna 2.500 kg), maar belangrijker is de vermogensafgifte; die is dermate geleidelijk, dat je de snelheid bijna altijd te laag inschat. Voeg daarbij het afstandelijke stuurgevoel en het moge duidelijk zijn dat de Q8 e-Tron vooral geënt is op comfort.

En comfortabel is-ie. De stilte in het interieur is haast onwerkelijk. Er is ruimte in overvloed, de standaarduitrusting is prima voor de bakker, de stoelen zitten voortreffelijk en het algeheel welbehagen staat op een zeer hoog plan. Mits je de elektronische demping in de goede stand hebt staan. In de stad is de stand Comfort te zacht, want dan deint de auto tamelijk nadrukkelijk, en de Sport-setting juist weer te hard. Maar op glad asfalt excelleert de Q8 e-Tron en is het een bijzonder aangename reisgezel.

De Audi Q8 e-Tron is inmiddels vijf jaar oud, maar dankzij zijn facelift – en vooral de grotere actieradius en verhoogde laadsnelheid – onverminderd begerenswaardig. De concurrentie is intussen verveelvoudigd en is de Duitser op sommige punten (denk laadsnelheid en premiumgevoel) voorbij gestreefd, maar zijn relatief scherpe prijs (de Q8 e-Tron is verkrijgbaar vanaf € 71.385) maakt hem nog altijd tot een serieus te overwegen alternatief.

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)