24 september 2020

Peugeot 508

Door Ewoud Hallebeek

Het is weer eens wat anders: in plaats van een SUV een sedan op de markt brengen. Peugeot deed het dit voorjaar, met de presentatie van de nieuwe 508 Berline. Waarbij de Fransen zich dan wel haastten te vermelden dat het hier een heuse vijfdeurs coupé betreft, zodat er toch een flinterdun cross over-sausje over zit. Want de schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken.

Binnen de PSA-groep, waartoe ook Citroën en Opel behoren, waait een frisse wind. De wat bedaagde designtaal is verlaten en er zijn nieuwe doelstellingen geformuleerd. Aan Peugeot de taak om ‘het meest premium merk in zijn klasse’ te worden, met auto’s die na 100.000 km nog steeds ‘als nieuw aanvoelen en er uitzien’. Een ambitieus streven. Daarover gesproken: Peugeot noemt zelf nadrukkelijk de Audi A5 Sportback als concurrent voor de nieuwe 508. En dat snappen we wel, want qua ontwerp zijn er behoorlijk wat overeenkomsten, terwijl de 508 prijstechnisch aanmerkelijk voordeliger uitpakt. Maar wij betwijfelen of het een realistische vergelijking is, al was het maar omdat liefhebbers van prestigieuze Duitse techniek niet zo maar overstappen naar frivole Franse haute couture. Om die zelfde reden, want een te specifieke doelgroep, vallen ook Jaguar XE- en Alfa Romeo Giulia-rijders af. Wij denken dan ook dat de 508 het vooral moet opnemen tegen de VW Arteon, de Renault Talisman, de Opel Insignia, de Volvo S60 en de Mazda 6. De één wat duurder, de ander wat goedkoper, maar per saldo houdt het hele D-segment zichzelf redelijk in evenwicht en draait het vooral om persoonlijke voorkeur.

De nieuwe 508 staat op het EMP2-platform, dat als basis dient voor tal van andere PSA-modellen, en is 8 cm korter dan zijn voorganger, 6 cm breder en 3 cm lager. Dat zorgt voor een gespierd en dynamisch voorkomen, dat ons wel kan bekoren. Vanuit bepaalde hoeken doet het front denken aan de Chevrolet Camaro en de zwarte achterlichtpartij had van ons niet zo gehoeven (want iets te veel jaren ’90 spuitbus-tuning), maar het geheel is zonder meer smaakvol te noemen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de wonderschone 508 SW, die begin volgend jaar zijn opwachting maakt. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat de 508 standaard op ielig 16- of 17-inch lichtmetaal de fabriek in Mulhouse uitrolt, wat de auto geen recht doet. Kruis daarom op het optieformulier altijd 18-inch wielen aan. Nog een maat groter is uitsloverij.

Peugeot levert haar vlaggenschip uitsluitend met viercilinder turbomotoren. Eind 2019 wordt een plug-in hybride verwacht, in 2020 een volledig elektrische versie. Voor nu moeten benzinerijders het doen met twee 1.6 PureTech-krachtbronnen: eentje met 180 pk (0-100 km/u in 7,9 sec, topsnelheid 230 km/u) en eentje met 225 pk (7,3 sec, 250 km/u). Zakelijke rijders hebben de keuze uit drie BlueHDI-dieselmotoren: een 1.5 met 130 pk (9,7 sec, 208 km/u), een 2.0 met 160 pk (8,9 sec, 230 km/u) en een 2.0 met 180 pk (8,6 sec, 235 km/u). Opvallend genoeg stopt met deze motor de verdere ontwikkeling van zelfontbranders in Sochaux. Althans, als we PSA-directeur Laurent Blanchet tegenover het toonaangevende Autocar mogen geloven. Een tamelijk opmerkelijk besluit, gezien het indrukwekkende track record van Peugeot op dat vlak. Wie heeft er immers geen beeld bij een nagelende 504 Pick-up die zich, dodelijk vermoeid maar met onsterfelijk doorzettingsvermogen, een weg baant door de Afrikaanse binnenlanden? Generaties Fransen zagen de wereld aan zich voorbij trekken op de bruin-stoffen achterbank van de diesel-Peugeot van hun vader, zich traag maar onverzettelijk voortbewegend over de Route Napoleon. Maar we dwalen af.

In het interieur valt onmiddellijk de zogeheten i-Cockpit op (door Peugeot ook wel ‘head-up instrumentenpaneel’ genoemd, wat u vooral niet moet verwarren met head-up display), dat we al kennen van de 2008, 3008 en 5008: een piepklein stuurtje met kleine tellers bovenop het dashboard, waar je óver het stuur (in plaats van er doorheen) naar kijkt. Het idee is dat hierdoor de ogen een kortere weg afleggen tussen het kijken op de weg en de informatie op het dashboard. Bovendien, zo zegt Peugeot, levert het ‘een intense rijbeleving’ op. Waarvan akte. Wij hebben er in ieder geval de voordelen niet van kunnen ontdekken. Net zo min als wij het nut inzagen van de tegen de klok in draaiende naald van de toerenteller. Na enige gewenning leer je er mee leven, maar het voelt als l’art pour l’art en dat is maar beperkt leuk. Afgezien daarvan is het aangenaam vertoeven in de 508. De stoelen zijn fijn, er is volop ruimte en de afwerking is naar behoren, zonder nieuwe maatstaven te zetten. Het in ruime mate aanwezige plastic herken je onmiddellijk als zodanig, leren bekleding is op geen enkele uitvoering standaard – het is maar dat u het weet.

Het uitrustingsniveau is marktconform. Vergeet echter de instapper Active. U wilt immers de nieuwe automatische versnellingsbak, een 10-inch touch screen (in plaats van 8-inch), navigatie (jawel, anno 2018 moet je daar bij Peugeot nog voor bijbetalen), full LED-verlichting, DAB+, WiFi, Apple Car Play, een parkeercamera, draadloze telefoonoplader, keyless entry en het volledige scala aan moderne veiligheidssystemen en rij-assistenten. En dan komt u automatisch uit bij de Allure of de GT. Vink vooral ook de voortreffelijke Focal geluidsinstallatie aan als optie. Met € 700 relatief betaalbaar en het veraangenaamt uw verblijf aan boord ontegenzeggelijk.

Wij reden de 130 pk-sterke BlueHDi. Die motorisering heeft als enige een handgeschakelde zesbak, maar onze testauto was voorzien van de optionele (€ 2.800) achttraps automaat. Op papier een fijne combi, maar de praktijk leerde anders. Met zo’n 1.400 kg schoon aan de haak is de 508 bepaald geen zwaargewicht, maar de 130 paarden hebben er desondanks een hele kluif aan. En dat zet de automaat regelmatig op het verkeerde been, met aarzelende schakelreacties tot gevolg. De elektronica in de sportstand zetten maakte de zaak er iets beter op, maar erg overtuigend was het niet. Te meer daar de auto bij het indrukken van de startknop steevast de sportstand uitschakelt. En het start/stop-systeem inschakelt, dat wij nu juist – vanwege de onbeholpenheid ervan – steeds op ‘uit’ wilden hebben. Kortom, deze uitvoering was voor ons geen gelukkige combinatie. Het BlueHDI-blok herinnert je er elke seconde aan met een diesel onderweg te zijn, maar is wel zuinig (wij kwamen uit op een gemiddelde van 1 op 17,8) en daar is veel voor te zeggen.

De besturing is wat ongevoelig, maar wel lekker direct, en het onderstel is – zoals eigenlijk bij iedere Peugeot – ronduit heerlijk. Mocht u overigens bij het horen van de naam Peugeot direct denken aan spreekwoordelijk Frans comfort, dan moeten wij u teleurstellen. Ook bij het merk met de leeuw is ‘Duits hard’ al jaren de norm.

De Peugeot 508 Berline is verkrijgbaar vanaf € 38.590. Daarvoor krijgt u de handgeschakelde BlueHDi Active 130. Benzine rijden is mogelijk vanaf € 42.190, terwijl de duurste uitvoeringen zich in de 55K-regionen bewegen. Voor dat bedrag koopt u dan een auto die nergens de bakens verzet, nergens in uitblinkt, maar ook nergens echt steken laat vallen. Maar mocht u als een blok zijn gevallen voor het uiterlijk (en waarom zou u niet?), dan is het niet moeilijk een lang en gelukkig huwelijk te hebben.

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)