24 september 2020

Audi A4 3.0 TDI Allroad

Door Ewoud Hallebeek

Vorige maand brachten wij de Mercedes E-klasse All Terrain voor het voetlicht. Mocht u gecharmeerd zijn van dat concept (een opgestoerde 4×4 stationwagen) maar zo’n Benz qua omvang wat te veel van het goede vinden, dan zou de Audi A4 Allroad zomaar het perfecte alternatief kunnen zijn.

Waarbij ‘kleiner’ niet per se staat voor ‘goedkoper’, maar daar komen we later op terug. Voor nu beginnen we met te zeggen dat wij het ons prima kunnen voorstellen dat u eerdergenoemde Mercedes wat al te zeer uit de kluiten gewassen vindt. Een lengte van 5 meter kun je nu eenmaal met geen mogelijkheid ‘lekker compact’ noemen. Punt is, Mercedes-Benz heeft ze niet kleiner. Dat wil zeggen: opgehoogde vierwielaangedreven stationcars met matzwarte plastic opsmuk. En dus vindt u uzelf op een waterkoude zaterdagochtend terug in de showroom van aartsrivaal Audi, die het concept weliswaar niet heeft uitgevonden, maar zeer beslist als een van de founding fathers kan worden gezien. Met de A6 bent u dan niet geholpen, want een winst van 9 mm ten opzichte van de E-klasse zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Nee, u dient uw blik te richten op de A4 Allroad Quattro. Ook mooi. En 20 cm korter, precies waar het u om te doen was.

De A4 Allroad wijkt uiterlijk nauwelijks af van een gewone A4 Avant. Sterker, alleen geoefende autospotters zullen zien dat u diep in de buidel heeft getast. En dat is best opmerkelijk, want uiterlijk vertoon is bij dit soort auto’s over het algemeen hét aankoopargument. Niet bij de A4 Allroad, die de bescheidenheid zelve is. Ja, hij staat iets hoger op zijn wielen (34 mm om precies te zijn), maar dat valt niemand op. En ook de plastic spatscherm- en bumperverbreders zijn van een ongekende ingetogenheid. Neem een zwarte en diepgevoelde anonimiteit zal uw deel zijn. Typisch Audi, dat altijd het understatement verkiest boven de esthetische uitbundigheid die het merk met de ster zo kenmerkt. Alleen die single frame grille – het wordt hoog tijd dat men in Ingolstadt daar nu eens iets nieuws voor verzint. Ons loopt in ieder geval altijd een kille huivering over de rug als we ernaar kijken.

Audi staat op eenzame hoogte als het gaat om de bouwkwaliteit van haar interieurs en de A4 Allroad stelt in dat opzicht niet teleur. Ruim, met prachtige materialen, een voorbeeldige afwerking en beeldschone details, met name als u heeft geopteerd voor de virtual cockpit, die we nog kennen van de Q7 e-Tron.

Uiteraard is de A4 Allroad standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving. Ter onderstreping van zijn terreinvaardigheid is er tevens Hill Descent Control (waarmee de auto zelf gas geeft en remt bij steile afdalingen) en kunt u in het optionele Drive Select-systeem een aparte off road-instelling selecteren. Niet dat u daarmee een geduchte Land Rover-concurrent op de oprit zet, maar een bospad met ongewisse ondergrond hoeft u niet uit de weg te gaan. De grotere bodemvrijheid en het softere onderstel vormen daarbij een welkome ondersteuning. Die ook een keerzijde kent, want vering en demping zijn in staat u binnen de kortste keren wagenziek te krijgen. Een deinerige Amerikaan uit de jaren ’70 is er niks bij. De oplossing is echter eenvoudig genoeg: zet de elektronica permanent in de stand Dynamic en u heeft er verder geen omkijken meer naar. Overigens is luchtvering niet leverbaar. Dat is voorbehouden aan de A6 Allroad. Noblesse oblige.

De A4 Allroad is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren. Eén benzine (de 2.0 TFSI met 252 pk) en vier diesels (163-272 pk), alle standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak. Wij reden de sterkste zelfontbrander, de 3.0 V6 met 272 pk (0-100 km/u in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/u), en dat was bepaald een genoegen. Trekkracht in overvloed en een fraai uitlaatgeluid, zodat er weinig te wensen overbleef. Hooguit een wat dynamischer weggedrag, want daar ontbreekt het grotendeels aan. Het is allemaal nogal afstandelijk en gevoelloos, en daar moet je van houden. Maar comfort wordt bij de A4 Allroad in hoofdletters geschreven en dat vergoedt veel, zo niet alles. Audi belooft overigens een brandstofverbruik van 1 op 18,9, maar wij kwamen – met een gematigde rijstijl – uit op een gemiddelde van 1 op 13,5. Het is maar dat u het weet.

De Audi A4 Allroad Quattro is leverbaar vanaf € 56.015. Onze testauto kende een vanafprijs van € 71.327, maar dankzij een karrevracht aan extra’s toonde het prijskaartje onder aan de streep het tamelijk spectaculaire bedrag van € 107.364. Betracht daarom de nodige voorzichtig- en terughoudendheid bij uw bestelling. De optielijst is lang en zo ondoorzichtig als ze komen. Rustig aan dan breekt het lijntje niet, zouden wij u willen meegeven. Of om met F. Jacobse te spreken: ‘Kijken, kijken en de rest erbij denken.’ Zo houdt u het nog een beetje binnen de perken. Want ‘binnen de perken’ was toch juist waar het allemaal om begonnen was?

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)