25 september 2020

Tesla Model S

Door Ewoud Hallebeek

De in 2013 geïntroduceerde Tesla Model S zorgde voor een regelrechte schok binnen de autowereld. Volledig elektrisch, aantrekkelijk gelijnd en met een actieradius en binnenruimte die dagelijks gebruik (zakelijk én privé) zonder meer mogelijk maakt. Advocatie reed uitgebreid met deze onlangs gefacelifte pionier en ondervond hoe het is om in de snelste productieauto ter wereld te rijden.

Om maar met dat laatste te beginnen: wij reden de Model S P100D, waarbij de S staat voor Sedan en de D voor Dual Motor (twee elektromotoren; één op elke as). Het getal 100 verwijst naar het 100 kWh-accupakket. Belangrijker is echter de P (van Performance), een verwijzing naar de zogeheten Ludicrous-upgrade. Die genereert een vermogenstoename van zo’n 30%, waarmee het totaal op 612 pk en 967 Nm uitkomt. Nu ja, zo ongeveer, want ‘elektrisch’ is nauwelijks te converteren naar paardenkrachten, maar dit zijn de cijfers waar Tesla zelf mee rekent. Per saldo maakt het allemaal niet zoveel uit, want met de P100D eet u superbikes for breakfast en laat u iedere passagier naar adem happend achter. Van 0 tot 100 km/u in 2,7 seconden. Twee-komma-zeven. Verbijsterend. Waarbij u voor het thuisfront vanzelfsprekend het veiligheidsargument van stal haalt. Inhaalmanoeuvres zijn immers letterlijk in een oogwenk achter de rug. Van 70 tot 100 km/u in 1,2 seconde. Lust u nog peultjes? De topsnelheid van 250 km/u vermelden wij dan ook uitsluitend voor de volledigheid.

De Model S heeft geen (ondersteunende) verbrandingsmotor, zodat u volledig bent aangewezen op het Lithium-ion-accupakket. Voor range anxiety (angst voor een lege accu onderweg; een inmiddels erkende aandoening) hoeft u echter niet te vrezen. In theorie heeft de P100D een bereik van 613 km, maar Tesla is de eerste om toe te geven dat u dat in de praktijk niet gaat halen. Wij moesten de auto – bij normaal gebruik, inclusief onvermijdelijke Ludicrous-momenten – na zo’n 400 km aan de stekker hangen, hetgeen zonder meer een bruikbare actieradius is. Opladen kan via een normaal huis-, tuin- en keukenstopcontact, maar dat moet u – gezien de traagheid van het proces – vooral zien als noodoplossing. Beter laadt u via een snellader (de bekende palen bij parkeerplaatsen, of een Wall Connector bij u thuis à raison van € 562), waarmee u ’s ochtends weer een volle accu heeft.

Onderweg naar uw vakantiebestemming leidt het navigatiesysteem u langs snelle Superchargers, waarvan er in Europa ruim 300 zijn (gesitueerd bij pleisterplaatsen langs de snelweg) en waarmee u in een half uur 270 km actieradius ‘tankt’, en de iets tragere Destination Chargers, in de directe nabijheid van hotels en restaurants. Het navigatiesysteem geeft zelf aan waar en hoe lang er geladen moet worden.

Klinkt futuristisch? De Model S bestaat bijna bij de gratie van dit soort gadgets. De bekendste (om niet te zeggen: beruchtste) is waarschijnlijk Autopilot. Twee rukjes aan de stuurhendel (afkomstig van Mercedes-Benz, net zoals diverse andere armaturen) en de auto rijdt, stopt en stuurt daadwerkelijk zelf. Een surrealistische en enigszins verontrustende ervaring. Maar het werkt wel. Dat wil zeggen op wegen met hele duidelijke belijning en met niet al te veel bochten. Het systeem toont vooral aan dat autonoom rijden nog ver van de dagelijkse realiteit verwijderd is. Maar in de file en op saaie lange rechte stukken is het een bruikbare assistent.

Over assistent gesproken: kent u KITT nog, uit de tv-serie Knight Rider? Welnu, dankzij de Summon-functie bent u nu uw eigen Michael Knight. Op uw commando opent de Model S de garagedeur, rijdt de garage in of uit, parkeert zichzelf en doet de deur weer dicht. Waarmee maar gezegd wil zijn dat de Model S in feite één groot computerspel is. Alles, maar dan ook álles bedient u via het 17-inch touch screen. Het internet doet de rest. Als Tesla nieuwe software heeft ontwikkeld, update de auto zichzelf. Eventuele storingen worden online uitgelezen en zo nodig meteen verholpen.

Het interieur is ruim en licht, en het ontbreekt de inzittenden aan niets. Comfort met een hoofdletter C. Mocht u echter in dat kader, vanwege de elektrische aandrijving, totale stilte verwachten, dan moeten wij u teleurstellen. Eenmaal op snelheid voeren band- en windgeruis de boventoon en is er weinig verschil met een conventioneel aangedreven auto uit het hogere segment. Verschil is er wél in afwerking. Voor Amerikaanse begrippen (Tesla’s rollen in Silicone Valley van de band) is het allemaal van hoge kwaliteit en bij vluchtige beschouwing is er inderdaad niets op aan te merken. Maar wie de lat wat hoger legt (en dat mag best bij dit soort prijzen), ziet de onvolkomenheden. Brede naden, interieurdelen die net niet lekker op elkaar aansluiten, goedkoop plastic waar dat echt niet hoeft en moddervet chroom, waar de Europese concurrentie zonder uitzondering voor decenter aluminium kiest. En dan te bedenken dat onze testauto was voorzien van het Premium-upgradepakket (€ 3.900), bestaande uit ‘interieurverfijningen met materialen van hogere kwaliteit’. Dat een dergelijke optie überhaupt aangeboden wordt, zegt eigenlijk genoeg.

Met de wegligging en het rijplezier is echter niets mis. Met dank aan de standaard luchtvering en de vierwielaandrijving. De Model S weegt niet minder dan 2.267 kg, maar dat voel je eigenlijk alleen bij hard remmen. Het accupakket zit in de vloer weggewerkt en dat resulteert in een volmaakt laag zwaartepunt. Een lichtvoetige GTI wordt het natuurlijk nooit, maar een uiterst capabele GT is de Model S zonder enige twijfel.

De Tesla Model S is verkrijgbaar vanaf € 82.985. De door ons gereden P100D kent een vanafprijs van € 154.600. Daarvoor koopt u een in alle opzichten bruikbare gezinsauto, met een onberispelijk imago: hypermodern, innovatief, high-tech en bovenal heel erg ‘groen’. Daarmee wilt u zakelijk gezien best geassocieerd worden. En bij de Lions heeft u het dan over de 4% bijtelling, uw aanspraak op de Milieu Investerings Aftrek-regeling (versnelde afschrijving!), dat u geen motorrijtuigenbelasting betaalt en ook geen BPM, waardoor 21% btw aftrekbaar is van het aanschafbedrag.

De kosten per kilometer zijn natuurlijk volledig afhankelijk van de energieprijs. Wij betaalden aan een Haagse doorsnee-laadpaal € 0,30 voor 1 kWh stroom. Dat komt bij de P100D neer op € 30 voor een volle accu, waarmee je dan zo’n 450 km ver komt. Dat kun je met een beetje goede wil LPG-prijsniveau noemen. En snapt u meteen al die Schiphol-taxi’s.

(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)