BMW 5-serie Touring
Afgelopen februari introduceerde BMW de nieuwe 5-serie (G30) sedan. Vorige week was het de beurt aan de Touring. In het Zuid-Duitse Garching, onder de rook van München, werd deze Sport Business Estate, zoals BMW hem noemt, aan de internationale vakpers voorgesteld. Advocatie was aanwezig en deed de eerste rijervaringen op.
De verse 5 Touring mag dan van top tot teen nieuw zijn, je moet voorwaar twee keer kijken om het verschil met zijn voorganger te zien. Evolutie in plaats van revolutie. Typisch BMW, maar ook een beetje saai. Aan de andere kant, in dit segment zitten kopers helemaal niet te wachten op een opwindende nieuwe designtaal. Die willen gewoon een keurig nette, relatief onopvallende auto. En BMW is niet te beroerd om aan die wens te voldoen.
Waar dan weer helemaal niks mis mee is, want de nieuwe, speciaal voor Europa ontworpen Touring ziet er strak en modern uit. Het front is gelijkgetrokken met dat van de 7-serie, waarbij de koplampen volledig aansluiten op de nieren van de grille en de achterlichten verder om de hoeken van de spatschermen doorlopen. De nieuweling is langer (+35 mm), breder (+8 mm) en hoger (+ 36 mm) dan zijn voorganger, en dat extra volume is volledig ten goede gekomen aan de binnenruimte. Er passen nu zelfs drie kinderzitjes naast elkaar op de achterbank, zo verklaarde een BMW-woordvoerder met zichtbare trots, maar verwacht niet dat de hoofdruimte achterin op SUV-niveau zit. De fraaie aflopende daklijn vergt in dat opzicht nu eenmaal zijn tol. Overigens betekent ‘groter’ in dit geval niet meteen ook ‘zwaarder’. Dankzij ruimhartige toepassing van aluminium kon (afhankelijk van uitvoering en motorisering) tot 100 kilo gewicht worden bespaard.
Met 1.700 liter laadruimte en een laadvermogen van 730 kg zult u bij de Ikea niet snel met de handen in het haar staan. De achterruit kan, als vanouds, afzonderlijk van de achterklep worden geopend. Het afdekzeil van de bagageruimte kunt u voortaan kwijt in het speciaal daarvoor bestemde vak onder de laadvloer. Wel zo praktisch.
De geluidsisolatie is verbeterd en de standaarduitrusting verder uitgebreid. Kort gezegd heeft de Touring dezelfde uitrusting als de 5 sedan in Executive-uitvoering, wat betekent dat de auto standaard is voorzien van de heerlijke achttraps Steptronic automaat (nu ja, uitgezonderd de 520d, die af-fabriek een handbak met zes versnellingen heeft), LED-koplampen, navigatie, gescheiden airco, WiFi, alarm en een Display Key, waarop u kunt zien binnen hoeveel kilometer u moet tanken (wat je daar aan hebt, is ons een raadsel) en waarmee u het interieur kunt voorverwarmen of (optioneel) de auto zelf laat inparkeren. Het uitgebreidere head-up display is 70% gegroeid en er zijn apps die u eerder wekken als er file staat op de door u, de avond ervoor, ingegeven route, of alvast op zoek gaan naar een parkeerplek op de plaats van bestemming. Ten slotte is het 10-inch scherm bovenop de middenconsole nu ook met gebaren te bedienen.
Onbegrijpelijkerwijs staat de 5 Touring standaard op miezerig 17-inch lichtmetaal. Een aanfluiting. Daarom een bindend stemadvies: calculeer een bedrag in voor 19-inch wielen.
Als benzine-instapper fungeert de 520i, voorzien van een tweeliter turbo met 184 pk en 290 Nm (0-100 km/u in 8,2 seconden, topsnelheid 225 km/u), gevolgd door de 530i, die het zelfde motorblok heeft, zij het nu met 252 pk en 350 Nm (6,5 sec, 250 km/u). Of de Touring ook in M5-uitvoering komt, is nog niet bekend. Tot die tijd fungeert de drieliter zescilinder 540i als meest potente benzinemotor (340 pk, 450 Nm, 5,1 sec, 250 km/u).
Ook het dieselaanbod begint met tweeliter viercilinders. De 520d (190 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 8 sec, 230 km/u) zal in Nederland naar verwachting de grootste verkoopaantallen voor zijn rekening nemen, maar vlak in dat opzicht de 525d niet uit. Die is slechts € 1.769 duurder, maar levert wel 231 pk en 500 Nm (0-100 in 6,8 seconden, 245 km/u), en dan zouden wij het wel weten.
U vindt rijden in een viercilinder maar een armoedige toestand? Dan kunt u meteen doorlopen naar de 530d (265 pk, 620 Nm, 5,8 sec, 250 km/u) of de 540d (320 pk, 680 Nm, 4,9 sec, 250 km/u), die beide zijn voorzien van een drieliter zescilinder turbodiesel. Of u wacht nog eventjes tot na de zomer, als de M550d xDrive leverbaar wordt. Deze capo di tutti dieselcapi heeft vier (!) turbo’s, goed voor 400 pk en niet minder dan 760 Nm koppel. Daarmee zit u in 4,4 seconden op flitssnelheid – even snel als de huidige M5. De prijs van de M550d was op het moment van schrijven nog niet bekend, maar wij gokken op een bedrag net onder de € 115.000. Dat u het maar even weet.
Bij de persintroductie had BMW twee modellen beschikbaar: de 520d en de vierwielaangedreven 530d xDrive. Die eerste voldoet als economische kilometervreter (BMW belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 20) meer dan uitstekend, maar enige sportiviteit hoeft u er niet van te verwachten. De 530d kreeg van ons daarentegen een staande ovatie. De zes-in-lijn is een absolute heerlijkheid, met een werkelijk fantastisch motorgeluid. Het volledig nieuwe onderstel mag dan aan sportiviteit hebben ingeboet ten faveure van comfort, maar zet de elektronica in de Sport-stand en alle puzzelstukjes vallen op hun plek. Scherp, snel, wendbaar, met een foutloze automatische versnellingsbak, een hoge mate van comfort en een interieurafwerking om je vingers bij af te likken. Wat wil een mens nog meer?
De BMW 5-serie Touring is verkrijgbaar vanaf € 58.297. Dieselen kan vanaf € 69.311.
(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)