Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech 130
Je zou denken dat inmiddels alle autofabrikanten wel een medium-SUV in hun portfolio hebben. Maar nee. Neem Citroën, dat deze uiterst lucratieve markt nu pas betreedt. De C5 Aircross is volgens zijn makers dan wel meteen ‘de comfortabelste auto in zijn klasse’. Zo’n bewering schreeuwt natuurlijk om een test.
Eigenzinnigheid zit verankerd in de genen van Citroën. Dus toen alle andere fabrikanten zich vol op de SUV-markt stortten, hield de double chevron gewoon vast aan de aloude MPV. Ruimte en praktische inzetbaarheid zouden immers nooit uit de mode raken. Daarmee rekende men in Parijs echter buiten de waard, want mondiaal zwichtte de consument massaal voor de nieuwe hype. Sexy, stoer en jeugdig waren ineens de sleutelwoorden en daar had de MPV, met zijn belegen en burgerlijke spruitjes-imago, geen enkel weerwoord op.
Vanwege de instortende verkopen van haar monospace-modellen, zat er voor Citroën niet veel anders op dan zich ten langen leste aan de nieuwe keizer te onderwerpen. In 2017 was het zo ver, met de introductie van de kleine C3 Aircross en de mid-size C5 Aircross. Die laatste bleef in eerste instantie voorbehouden aan de Chinese markt, maar is sinds vorig jaar – in iets gewijzigde vorm – ook in Europa verkrijgbaar. En heeft, voor alle duidelijkheid, in geen enkel opzicht iets van doen met de drie jaar geleden ten grave gedragen C5 sedan.
Citroëns nieuwste topmodel (die, net als de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback, is gebaseerd op de Peugeot 3008/5008) maakt zijn entree in het overvolle middensegment, waar hij het moet opnemen tegen de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar, de Kia Sportage, de Hyundai Tucson, de VW Tiguan, de Volvo XC40 en eerdergenoemde zustermodellen van Peugeot en Opel. Ga er maar aanstaan, om als laatkomer in dat gezelschap nog een punt van de grotendeels al verdeelde taart te bemachtigen.
Een aansprekend uiterlijk is daarvoor een eerste voorwaarde. Daarin stelt de C5 Aircross, wat ons betreft, niet teleur. De vormgeving is verre van spannend of out of the box, maar in de wetenschap dat de gemiddelde klant daar ook helemaal niet op zit te wachten, moet worden vastgesteld dat Citroëns Franse en Chinese designstudio’s (de C5 Aircross is een gezamenlijk ontwerp) een puike prestatie hebben geleverd. Toegegeven, de achterzijde is wat non-descript, maar het front is krachtig zonder agressief te zijn, en fraaie details als de dakrails en de chroomlijst rondom de zijruiten geven het geheel toch een vleugje Franse flair.
Onder de motorkap vinden we de overbekende PSA-krachtbronnen: twee PureTech benzines (een 1.2 met 130 pk en een 1.6 met 180 pk) en twee BlueHDi diesels (een 1.5 met 130 pk en een 2.0 met 180 pk). Sinds kort is er ook een 225 pk-sterke plug-in hybride, waarmee je 50 km elektrisch kunt rijden. De goedkopere motoren hebben een handgeschakelde zesbak, de topversies een achttraps automaat. Integrale aandrijving behoort niet tot de mogelijkheden; voorwielaandrijving is de enig beschikbare smaak.
Tot zo ver is alles dus keurig marktconform en mainstream. Maar om in de gunst van de koper te komen, is meer nodig. Een unique selling point doet dan wonderen. En laten Citroëns nu van oudsher bekend staan als vliegende tapijten… Waar de concurrentie vooral benadrukt hoe sportief hun modellen zijn, inclusief de daarvoor noodzakelijk geachte snoeiharde onderstellen, richt Citroën zich met de C5 Aircross volledig op comfort. Niet voor niets opent de folder met de Traction Avant, de DS, de CX en de Lelijke Eend, plus de woorden ‘De comfort class SUV’. Iedere C5 Aircross is standaard uitgerust met Progressive Hydraulic Cushions (PHC): gepatenteerde schokdempertechnologie die we al kennen van de C4 Cactus en die moet zorgen voor ongekend veercomfort.
Wij reden de goedkoopste automaat, voorzien van de benzine driecilinder turbo met 130 pk (230 Nm, 0-100 km/u in 11,3 sec, topsnelheid 193 km/u), in Business Plus-uitvoering. Dat pakket omvat fijne dingen als adaptieve cruise control, keyless go, LED-koplampen, elektrisch bediende achterklep, 19-inch wielen en ‘advanced comfort seats’.
Binnenin is het prima vertoeven. De sfeer is aangenaam met een toefje chic, achter het stuur vinden we een 12,3 inch digitaal instrumentarium en in het midden van het dashboard een 8 inch touch screen, waarmee je (bijna) alle functies bedient. De menustructuur is niet altijd even helder en het schrappen van een draai- of drukknop om de temperatuurhuishouding te regelen, blijft een onbegrijpelijke keuze (alle merken lijken acute fysieke-knoppen-intolerantie te hebben), maar over het algemeen werkt het allemaal probleemloos.
Het zitmeubilair doorstaat iedere vorm van kritiek, de afwerking en gebruikte materialen zijn wat je in deze prijsklasse mag verwachten en aan been-, hoofd-, opberg- en aflegruimte is geen gebrek. Dat wil zeggen: voorin, want achterin houdt het niet over. Waar je bij alle andere merken een conventionele achterbank aantreft, is de C5 Aircross voorzien van drie separate – en neerklapbare – stoelen, waarvan de rugleuningen verstelbaar zijn en die je onafhankelijk van elkaar over een lengte van 15 cm kunt verschuiven. Mooi en apart en alles, maar ook in de achterste stand is de beenruimte bepaald niet overdadig. Iets om vooraf te beproeven als u bent veroordeeld tot kinderzitjes.
Grappig accent is het ‘vierkante’ stuurwiel, dat herinneringen oproept aan het zo verguisde ‘Quartic’-stuur van de Austin Allegro uit de jaren ’70. Kennelijk was British Leyland daarmee zijn tijd (te) ver vooruit, want als we de geruchten mogen geloven, is vierkant het nieuwe rond en zullen veel meer merken hierop overstappen.
Vanzelfsprekend is de C5 Aircross (al dan niet tegen meerprijs) voorzien van de modernste veiligheidssystemen en rij-assistenten, een hoge mate van connectiviteit (denk Apple CarPlay en Android Auto), USB-aansluitingen en draadloos telefoon opladen.
En dat brengt ons bij het onderwerp dat we voor ons uit hebben proberen te schuiven, maar waar we nu niet meer omheen kunnen: het rijgedrag. Of liever: het comfort. Citroën noemt de C5 Aircross ‘de comfortabelste auto in zijn klasse’ en dat leidde bij ons tot hoge verwachtingen. Helaas werden die maar ten dele ingelost. In ieder geval ontgingen de voordelen van de PHC-techniek ons grotendeels. Ja, de C5 Aircross is comfortabel en op de snelweg worden glooiende oneffenheden inderdaad moeiteloos gladgestreken, maar in de stad komen richels, tramrails, steile verkeersdrempels en putdeksels net zo hard door als bij elke andere (PHC-loze) auto. Met dank aan de o-zo-fraaie 19-inch wielen, waarvan de lage banden bedroevend weinig veerweg bieden. Wij denken dat de standaard 17- of 18-inch wielen de auto meer recht doen.
Het gevoel comfortabel onderweg te zijn, wordt echter niet alleen bepaald door de stoelen en de vering. De motorkeuze is daarvoor minstens zo belangrijk, en juist daar begon het bij ons te wringen. Wij reden, zoals gezegd, de driecilinder benzine, en die kreeg bij ons de handen niet op elkaar. Niet vanwege een gebrek aan vermogen, zoals u wellicht zou verwachten, want de 130 paardenkrachten voldoen in de dagelijkse praktijk ruimschoots en zorgen bovendien voor een aangenaam laag verbruik. Nee, wij vielen over de tergend trage gaspedaalrespons (de sportmodus heft dat probleem grotendeels op, maar roept dan weer ongewenste neveneffecten in het leven) en – vooral – het armoedige motorgeluid. Bij een auto van dit statuur hoort geen Suzuki Alto-prutteltje. Kies daarom, als Bruin het ook maar even kan trekken, altijd voor de 180 pk viercilinder. Die vergt een extra investering van zo’n € 2.500, maar is, denken wij, iedere cent waard.
Over de automatische versnellingsbak niets dan lof. Sportief wordt de C5 Aircross nooit, daar is de besturing te licht en te weinig informatief voor en is het onderstel niet scherp genoeg, maar de auto is ook nooit zo bedoeld en dan kun je maar beter genieten van de zijdezachte gangwisselingen en de voortreffelijke geluidsisolatie.
De Citroën C5 Aircross is verkrijgbaar vanaf € 32.490, maar die instapper kunt u gevoegelijk vergeten. U wilt immers wel een beetje aardige uitrusting en dan komt u automatisch terecht bij de € 750 duurdere Business. Een automaat heeft u vanaf € 36.040 en de 180 pk-versie begint bij € 38.540. Dieselen kan vanaf € 35.240.
(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)