Range Rover Sport P510e PHEV
Net als de ‘gewone’ Range Rover en de Evoque, is ook de Range Rover Sport aan een nieuwe generatie begonnen. De derde, in dit geval. Wij reden met de P510e, de krachtigste van de twee PHEV-versies.
Voor de beeldvorming: de Sport werd in 2005 geïntroduceerd om het gapende financiële gat tussen de grote Range Rover (inderdaad zonder verdere type-aanduiding) en de Velar te vullen. Bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een vleugje dynamiek in hun automobiele bestaan, maar weigeren concessies te doen op het gebied van comfort en status. De van-alle-walletjes-willen-eters, zeg maar. Waar die sportiviteit hem in zit, behalve in de naamgeving? Wij hebben voorwaar geen enkel idee. Maar wij zijn dan ook niet de doelgroep.
Het uiterlijk van deze derde generatie Sport ging behoorlijk op de schop. Niet zozeer de hertekende voorkant, want die is even ‘typisch Range Rover’ als voorheen, maar wel aan de achterzijde, die meer in lijn met de Velar is gebracht. Of dat een verbetering is, moet ieder voor zich uitmaken. Wij vinden het resultaat tamelijk non-descript en eigenlijk zelfs het minst sterke punt van de hele auto. Dat gezegd hebbende, moet ook worden vastgesteld dat de nieuwe Sport nog altijd die onmiskenbare elegantie en ingetogen chic heeft waar de Britten patent op lijken te hebben. En die door omstanders direct en zonder uitzondering als duur wordt herkend; een aspect waarvan het belang in deze prijsklasse niet moet worden onderschat.
In tegenstelling tot zijn voorganger staat de nieuwe Sport op hetzelfde platform als de grote Range Rover-zonder-naam. Dat leverde een 8 cm grotere wielbasis op, wat zich vertaalt in een fors ruimer interieur. Geen overbodige luxe, want op dat gebied hield het (zeker achterin) bepaald niet over. Bovendien mocht de Sport zich qua leefruimte wel wat meer distantiëren van de in 2011 geïntroduceerde baby-Range Rover, de Evoque. Opvallend genoeg is de optionele derde zitrij komen te vervallen; de Sport is er uitsluitend nog als vijfzitter. Wie met alle geweld zeven zitplaatsen wil, is voortaan aangewezen op de grote Range Rover.
Ook op technisch vlak zijn er – tamelijk grote – wijzigingen. Er zijn nu twee plug-in hybride uitvoeringen beschikbaar, met respectievelijk 440 en 510 pk. Waar je het in de vorige PHEV-Sport moest doen met een tweeliter viercilinder, krijg je nu een drieliter zescilinder. Het lithium-ion accupakket werd vergroot van 13 kWh naar 38,2-kWh, waarmee je in theorie 114 km ver komt en in de praktijk 90-100 km. Tot een snelheid van 140 km/h kun je volledig elektrisch rijden, daarboven neemt de benzinemotor het over. Overigens vergt volledig elektrisch rijden een zijdezachte rechtervoet en een ijzeren zelfdiscipline. Geef een streepje gas en je ziet de naald van de toerenteller bewegen, ten teken dat de verbrandingsmotor de regie heeft overgenomen (voelen doe je het niet). De reden: de 144 pk elektromotor heeft simpelweg een hele kluif aan de bijna drie ton wegende Sport. Overigens wordt volgend jaar een volledig elektrische variant verwacht.
Naast de beide plug-in hybrides zijn er ook twee fossiele uitvoeringen. Voor de veelrijders is er een 300 pk sterk zescilinder turbodiesel. Absoluut topmodel is als vanouds een benzine V8. De vorige Sport had een weliswaar heerlijk klinkende, maar milieutechnisch ook achterhaalde vijfliter achtcilinder uit eigen huis, voorzien van een supercharger en 525 pk. De nieuwe über-Sport heeft een hypermoderne, van BMW afkomstige 4,4 liter turbo V8 onder de motorkap. Goed voor 530 pk, het standaardsprintje in 4,5 seconden en een top van 250 km/u. Mochten die specificaties u bekend in de oren klinken: ja, dat is inderdaad hetzelfde motorblok als in de duurste grote Range Rover. De prijs is er dan ook naar: € 207.000. Dat is 60 mille meer dan de door ons gereden, vergelijkbaar presterende P510e PHEV. Of even duur als een grote Range Rover met dezelfde motor. Je zou bijna denken dat de Nederlandse importeur niet wil dat deze top-Sport verkocht wordt.
De uitrusting is zoals je in dit segment mag verwachten, en zelfs meer dan dat. Vierwielaandrijving is standaard, evenals luchtvering, meesturende achterwielen en een achttraps ZF automatische versnellingsbak. Het digitale dashboard meet 13,7-inch en centraal op de middenconsole huist een 13,1-inch aanraakscherm, waarachter alle hedendaagse functies – inclusief de laatste versie van het Pivi Pro infotainment en een voortreffelijk 400 Watt Meridian audiosysteem met 14 speakers, Bluetooth, DAB+, Android Auto en Apple CarPlay – verborgen zitten. Alle moderne veiligheidsassistenten zijn aanwezig en ook de voor een Range Rover onontbeerlijk geachte off road soft- en hardware.
Wij reden, zoals gezegd, de P510e PHEV (510 pk, 5,4 sec, 242 km/u) en die stelde in geen enkel opzicht teleur. We genoten van de welhaast onwerkelijke stilte in het interieur en de vorstelijke rij-ervaring. De besturing is prettig communicatief, de wegligging is onder alle omstandigheden vertrouwenwekkend en het comfort staat op eenzame hoogte. Helemaal niks te klagen dus? Zeker wel. De Range Rover Sport is groot. En laat niet na je dat elke seconde duidelijk te maken, al was het maar vanwege de gebrekkige overzichtelijkheid van de carrosserie. Parkeren in stedelijk gebied is zonder meer een uitdaging, ondanks de opmerkelijk kleine draaicirkel. Wij betrapten onszelf erop blij te zijn dat we hem legaal konden neerzetten op parkeerplaatsen-met-laadpaal, om de doodeenvoudige reden dat die vaak ruimer zijn opgezet. En dat overkomt ons hoogstzelden. Verder zouden de veiligheidssystemen wel een tandje minder assertief mogen worden afgesteld. Met enige regelmaat keken wij met verhoogde hartslag en wijd opengesperde ogen verwilderd om ons heen, om te ontdekken waar dat hysterische gepiep nú weer voor nodig was.
De nieuwe Range Rover Sport is een fantastische all rounder, waar de kwaliteit en exclusiviteit vanaf spat. Dat daar een pittig prijskaartje aan hangt, zal u niet verbazen. Sporten is mogelijk vanaf € 104.900. Voor dat bedrag krijgt u de P440e PHEV. De door ons gereden P510e PHEV kost minimaal € 143.869. Serieus geld. En eerlijk gezegd begon het daar voor ons toch een beetje te wringen. Want Jaguar Land Rover heeft in eigen huis een auto die er geen spat voor onder doet, ongeveer de helft kost en – in onze ogen – ook nog eens mooier is: de Land Rover Discovery Sport. Als een week Range Rover Sport rijden één ding duidelijk maakte, is het wel hoe goed die Disco Sport eigenlijk is.
(Dit artikel verscheen eerder op Advocatie.nl)